ציונים זה לא הכל גם בכדורגל

סוקרי משחקי הכדורגל עושים לעצמם חיים קלים כשהם מעריכים את ביצועי השחקנים באמצעות ציון מספרי.

בענפי הספורט האישיים אין כל בעיה להעריך את ביצועיו של הספורטאי. השעון, המטר או צבירת הנקודות הם המדד המבטא באופן מוחלט וברור את ההישג של הספורטאי בתחרות. בענפי הספורט הקבוצתיים המשימה מורכבת הרבה יותר, וכדי להעריך את ביצועיו של הספורטאי נדרשת בדיקה מקיפה של פעילויותיו האינדיוידואליות ותרומתן למשחק הקבוצה תוך הגדרת מערכת מקיפה של כישורים ופעילויות בתחום המשחק הספציפי.

הכדורסל הוא אולי הדוגמא הבולטת והמובהקת ביותר לבחינת ביצועי הפרט במסגרת התחרות הקבוצתית. מערך המדדים, בו נבחן השחקן הבודד, הוא נרחב ומקיף למדי: מספר נקודות, אחוזי הקליעה (ל1-, 2 או 3 נקודות), מספר אסיסטים, מספר ריבאונדים, מספר חסימות, מספר איבודים, ובניתוח מקיף, תוך חישוב מספר דקות המשחק, ניתן אף ליצור משוואה בין הפעולות החיוביות לפעולות השליליות ולהגדיר את תרומתו של השחקן למשחק בערך מספרי סטטיסטי.

עם זאת, ראוי לציין כי גם מערך מקיף זה אינו משקף במידה מוחלטת את ביצועי השחקן ותרומתו, כי קיימים אספקטים נוספים, שאינם ניתנים למדידה כמותית, כגון: תנועה ותפיסת מקום במגרש, העברות כדור אפקטיביות, איכות משחק ההגנה, קריאה של מהלכים ושיבוש משחק הקבוצה היריבה, וגם מדדים מנטליים כמנהיגות, אמביציה והתלהבות. כל אלה עשויים לבוא לידי ביטוי בהערכה מילולית קצרה וממצה, שלצד פירוט הנתונים הסטטיסטיים של השחקן תהווה "גיליון הערכה" מסכם להופעתו במשחק.

הכדורגל, לעומת זאת, מפגר משמעותית אחרי הכדורסל. מעצם טבעו משחק הכדורגל הוא פחות תכליתי, יש בו פחות תוצאות (Score) ופחות אספקטים ביצועיים הניתנים למדידה כמותית, ובכל זאת, לא ייתכן כי הערכת ביצועיו של השחקן תסתכם בציון מספרי, שהכתב-סוקר-פרשן מציב ליד שמו.

הגיע הזמן, וגם השחקנים וקוראי העיתונים ראויים לכך, שייעשה ניסיון רציני להעריך באופן מקיף ומשוכלל יותר את ביצועיו של שחקן הכדורגל ואת תרומתו למשחק קבוצתו. ניתן בהחלט לקבוע מדדים נוספים, מלבד כיבוש שערים ו"בישולים", כגון: מספר בעיטות מדויקות ולא מדויקות לשער היריב, מספר ואחוז מסירות מוצלחות וכושלות, מספר חטיפות-חסימות-הצלות וסיכול מהלכי היריב, מרחק תנועה עם כדור ובלעדיו, משך החזקת הכדור ועוד. ממש כפי שהצענו לגבי הכדורסל, ניתן להוסיף להערכת השחקן הערה מילולית ממצה של האספקטים הבלתי מדידים, ובכך לסכם את ביצועי השחקן.

מן הראוי שמערכות עיתוני הספורט יגבשו את מערכת המדדים הסטטיסטיים הרלוונטיים וייגשו למלאכה הלא פשוטה הלכה למעשה. כמובן, המשימה תדרוש הקדשת משאבים רבים, אך התוצאה הרצינית תהיה שווה את המאמץ. יתר על כן, גם הקוראים ייצאו נשכרים ויעדיפו ניתוחים מקצועניים על פני סקירות רדודות וקשקשניות.

ועשו לנו טובה: רק לא ציונים. ואולי: לא רק ציונים. ונראה מי ייענה לאתגר.

מאמרים נוספים

 ↑