הטוטו מקדם את הספורט בישראל?

חלוקת ההקצבות של המועצה להסדר ההימורים בספורט מעידה על היעדר יצירתיות וחשיבה מקורית ומנציחה את רדידות הספורט בארץ.

המועצה להסדר ההימורים בספורט מחלקת מדי שנה הקצבות לאיגודי הספורט השונים עפ"י מדדים קבועים וברורים. האיגודים מגישים בקשה לתקצוב שנתי ומציגים את הפעילות בענף עפ"י הקריטריונים הנדרשים ע"י המועצה, ובעקבות שקלול כל הנתונים הם זוכים להקצבת המועצה. הקריטריונים, רובם ככולם אובייקטיביים וניתנים למדידה, מוגדרים בקטגוריות שונות, כגון: מספרי אגודות וספורטאים פעילים, מערך הדרכה, מסגרת התחרויות, הישגים וכו'.

לכאורה, הכל מסודר, מאורגן, רשום, מתויק, והנהלת המועצה יכולה להבהיר בצורה מדוקדקת, כיצד ועל סמך מה נקבעה כל הקצבה. ועל כך איננו מלינים, אלא על השיטה הגורסת: תביא קבלות ותקבל הקצבה!

השיטה טובה ונכונה אולי לגבי מדינות, בהן תרבות הספורט מושרשת ומפותחת, וכל ענף זוכה לנתח יחסי המתאים להיקף הפעילות והפופולריות שלו. לצערנו, מרבית ענפי הספורט במדינת ישראל אינם יכולים להביא קבלות, ובמקרה הטוב, הקבלות שלהם דלות וזניחות. ולכן, כדאי וראוי לשנות את השיטה, ואולי להפוך אותה על פניה. דהיינו: קבל הקצבה ותביא קבלות!

איך עושים זאת?

לא פשוט, ויחד עם זאת, גם לא כל כך מסובך. "הטוטו מקדם את הספורט". בבקשה. בוחרים, תוך התייעצויות עם כל הגורמים הרלוונטיים, מספר ענפים פוטנציאליים להתקדמות ולהתפתחות, מתווים תוכניות עבודה מפורטות יחד עם ראשי הענף, ומשקיעים כסף, בבחינת "שלח לחמך". תוך כדי התהליך בוחנים את ההתקדמות וההתפתחות: האם היא מצדיקה את ההשקעה? האם כדאי אף להגדיל את ההקצבה? או אולי, ההשקעה לא הוכיחה את עצמה, וכדאי לנסות להשקיע בענפים אחרים.

שיטת ההקצבות של היום מנציחה את המצב הקיים. ענף פופולרי ורב פעילות, אך דל הישגים, לצערנו, כמו הכדורגל, זוכה להקצבה גדולה ביותר, וימשיך להיות פופולרי ורב פעילות. (גם בלא הקצבת המועצה. ואולי ראוי לשקול זאת…) ואילו ענף כמו הסיוף, למשל, יוותר בשוליים ולא תהיה לו כל אפשרות להמריא ולהתפתח, אלא אם כן תשונה שיטת ההקצבות והוא, כמו ענפים קטנים אחרים, יקבל הזדמנות ואמצעים לזנק קדימה בצורה משמעותית.

במלים אחרות: למועצה להסדר הימורים בספורט יש אפשרות לחולל מהפכה בספורט הישראלי: להזניק קדימה ענפי ספורט הסובלים מחוסר אמצעים והיעדר פופולריות, למשוך בני נוער רבים לעסוק בענפי ספורט לא כל כך 'זוהרים' ומשתלמים, לטפח מגמות של תחרותיות והישגיות, ובכלל לקדם ולהשריש את תרבות הספורט בארץ. המפתח, או אחד המפתחות, הוא שינוי שיטת ההקצבות. לא עוד הקצבות להנצחת המצב, אלא הקצבות לתהליך של עידוד, טיפוח וקידום ענפי ספורט בעלי פוטנציאל. ואז בהחלט נוכל לומר בפה מלא: הטוטו מקדם את הספורט בישראל.

מאמרים נוספים

 ↑